Prenumerera

    

Mario Sports Mix [Gameplayer]

”Waluigi nambeeähr wahn!” vrålar Waluigi varje gång han gör mål. Jag har säkerligen hört honom vråla det femtio gånger. Och jag hatar det. ”Waluigi nambeeähr wahn!” är antagligen Mario Sports Mix största minus. Okej, kanske inte. Mario Sports Mix är nämligen, tyvärr, en besvikelse i stort. När något har ”Sports Mix” i titeln förväntar man sig kanske inget enormt mästerverk, … [mer]

LittleBigPlanet 2 [Gameplayer]

Det första som slog mig när jag startade LittleBigPlanet 2 var hur lite som hade hänt sedan första spelet. Grafiken har inte förändrats nämnvärt, kontrollen och upplägget är detsamma och Mysfaktorn är lika hög. Nu, åtskilliga speltimmar senare, vet jag hur fel jag hade. Singelspelarläget ska i ärlighetens namn inte skrivas med några revolutionsdoftande epitet. Det delar samma … [mer]

Dead Space 2 [Gameplayer]

”To join us is to survive” står det skrivet i blod på väggar och fönster när man springer längs de mörka, inskränkta korridorerna någonstans i yttre rymden. Trots att efterfrågan inte varit den största har det ändå funnits ett fåtal rysligt bra skräckspelsserier ute på marknaden under några år. De flesta har varit mer eller mindre lyckade uppföljare på serier som ibland har … [mer]

DC Universe Online [Gameplayer]

Superhjältar. Är de surrogatgudar och legender vi skapat i våra drömmar om mystiska krafter för att kunna hitta en gnutta magi i vår dammiga vardag? Finns det något som gnager inom varje människa, något som längtar efter en beskyddare och en förebild? Är det bara ännu ett språk vi använder oss av för att problematisera kampen mellan gott och ont, ljus och mörker? Vad vi än … [mer]

Amnesia: The Dark Descent [Gameplayer]

Jag må vara liten och klen, men lättskrämd är jag inte. Det har blivit en hel del skräckfilmer genom åren, men det är inte ofta jag sitter och tuggar på nagelbanden. Jag brukar ganska stolt proklamera att jag minsann ser skräcken i vitögat och skrattar. Åt Amnesia: The Dark Descent skrattar jag inte. Alls. Första timmen, innan jag ens stöter på några fiender, spelar jag i … [mer]

Pigsy’s Perfect 10 [Gameplayer]

I Enslaved: Odyssey to the West fick vi följa Monki och Trips akobatiska resa genom en övervuxen urban miljö fylld av ruiner, skrot och grönska som slogs om att imponera mest på oss likt en dagisgrupp med för mycket Lego. Pigsy’s Perfect 10 är den första nedladdningsbara delen till spelet och här kliver 2010:s snyggaste spelhäck (kom och klättra på mig Monki!) åt sidan för den … [mer]

The Dream Machine [Gameplayer]

Platon baserade mycket av sin filosofi kring tanken på en idévärld, en gemensam plats bortom den fysiska tillvaron från vilken alla tankar, känslor och drömmar flödade ut till människorna. Svenska Coackroach interactive tog tanken om en idévärld, samt en hel del lera och skapade The Dream Machine. The Dream Machine är ett episodbaserat peka-klicka i genrens mest klassiska bemärkelse. … [mer]

Angry Birds [Gameplayer]

Ägde du en häftig mobil någon gång under 2010 så spelade du med med största sannolikhet Angry Birds. Det där underliga fysik/action/pussel-spelet där tecknade fåglar och grisar exploderade till höger och vänster medan knepiga konstruktioner rämnade ner mot marken. Griseknoen har blivit ett arsel på äldre dar. Pappa Anton hade rätt trots allt. I spelet tar du kontroll över en flock … [mer]

Harvest Moon: Animal Parade [Gameplayer]

Jag har återigen kavlat upp ärmarna, spottat i nävarna, greppat en skyffel och gett mig in i livet som jordbrukare. Som vanligt finns det mycket att göra på – och inte minst omkring – farmen, men det finns som sig bör även några nyheter. Fast är det verkligen tillräckligt för att berättiga ytterligare en del i serien? Knatte, Fnatte och Tjatte räknade inte med att själva stå i … [mer]

Ilomilo [Gameplayer]

Ibland krävs det inte varken något storslaget eller något episkt för att en berättelse ska borra sig djupt in i hjärteroten. Ibland räcker det med en berättelse om två vänner, som bor på varsin sida om en park och har lite problem att hitta till varandra. Ilo och Milo träffas varje dag, på samma ställe i parken. Varje kväll går de hem och varje morgon träffas de igen. Men under … [mer]

SingStar Dance [Gameplayer]

Dansspelsboomen har nått Sverige och trots att denna underhållningsform funnits ett bra tag har det nu kunnat nå ut till en bredare publik tack vare rörelsekänsliga kontroller. Man slipper således stora otympliga maskiner och dansmattor. För att locka folk att köpa konsoler som annars aldrig skulle inhandlas av denna typ av konsumenter införde man karaoke, omgjort på ett modernt sätt, … [mer]

Harvest Moon: Sunshine Islands [Gameplayer]

Det allra första Harvest Moon kom 1996 till Super Nintendo och sedan dess har det släppts otaliga versioner till ungefär lika många konsoler. Som tidigare går det ut på att driva sin egna lilla farm och bilda en familj. För oss i Europa är detta det nyaste spelet i serien, trots att det har mer än två år på nacken. Ännu ett minnesvärt uttalande från popstjärnan Lanna … [mer]

Pro Evolution Soccer 2011 Playstation 3 [Gameplayer]

I början av årtusendet såg Konami ut att kunna utmana Electronic Arts gigant FIFA. De senaste åren har man dock glidit allt längre ifrån det som en gång var PES-seriens framgångskoncept: att trovärdig spelkänsla ute på planen skulle stå i fokus snarare än mängder med licenser och snygg grafik. Man har också valt att ligga lite på latsidan. De större förändringarna har uteblivit … [mer]

Just Dance 2 [Gameplayer]

Jag tycker inte om att dansa. Jag är ungefär lika smidig som en strandad val och hänger mycket hellre vid bardisken än svänger mina lurviga på dansgolvet. Visst kan det ibland rycka lite spasmiskt i kroppen när jag är ensam hemma och hör en skön låt på radion, men det är inte så att jag hämningslöst rockar loss och låter musiken strömma genom kroppen. Därför var det med en … [mer]

Star Wars: The Force Unleashed II [Gameplayer]

Alla som sett Star Wars vill kunna använda kraften. Det är så det är. Man vill lyfta saker med tanken, slåss med ljussablar och säga att, nä, det här är faktiskt inte robotarna ni letar efter. Därför känner jag mig som ett litet barn när jag kör igång Star Wars: The Force Unleashed II. Nu jävlar ska det stjärnkrigas. Handlingen tar vid ett litet tag efter händelserna i första … [mer]

No Heroes Allowed [Gameplayer]

Vad i hela Hälsingland är No Heroes Allowed? Sonys onlinesatsning har inte gjort mycket för PSPs försäljning, men det har gett upphov till en rad skumma spelkreationer. Eller vad sägs om ett RTS, med retrografik och universums drygaste nördhumor, om en ond gud av förstörelse som försöker ta över världen genom att gräva hål? Grundkonceptet i No Heroes Allowed är att du, i rollen … [mer]

Fable III [Gameplayer]

Det kanske inte är helt okänt att Peter Molyneux brukar hypa sina egna spel till en gräns att det går för långt. Om han bara kunde lugna ner sig skulle folk inte ha förväntningar som sträcker sig upp över molnen. Jag ska bespara er både tid och pengar genom att redan nu varna för att Fabe III fortfarande inte alls kommer i närheten av enorm bandesign och valfrihet som ett ordentligt … [mer]

Vanquish [Gameplayer]

Ett kulregn viner förbi med ett millimeteravstånd från mitt huvud. Framför mig anstormar en kolossal vandrande mördarmaskin uppbackad av en smärre armé robotar längs en förfallen ultramodern metropol. Till tonerna av pumpande trance-elektro och explosioner gör jag volter och glider, jag manipulerar tiden och skjuter min väg ut. Det här är Vanquish. Det går från noll till hundra och … [mer]

Professor Layton and the Lost Future [Gameplayer]

Professor Layton och hans lilla följeslagare Luke ger sig ut på deras tredje äventyr. Precis som tidigare är det kluriga tankenötter som ska knäckas och den som spelat de tidigare delarna kommer känna igen sig. Den välkända klockmelodin från Big Ben färdas över Londons trafikerade gator och hela staden sjuder av liv. Professor Layton och Luke har, tillsammans med några andra … [mer]

Medal of Honor [Gameplayer]

Det som diskuterats mest inför återupplivandet av Medal of Honor-serien är den politiska biten. Electronic Arts och utvecklarna Goodrich tycks inte vara riktigt överens om ifall spelet utspelar sig i Afghanistan eller ej. Den tjatiga diskussionen väljer vi dock att bortse från och istället kommer den här recensionen fokusera på – jajamen – själva spelet. Medal of Honor har åtminstone … [mer]

Final Fantasy: The 4 Heroes of Light [Gameplayer]

Square Enix spottar ur sig Final Fantasy-titlar till höger och vänster. Serien är 23 år gammal och ändå säljer den fortfarande som smör. Fans världen över har inte tröttnat än, snarare tvärt om. The 4 Heroes of Light sålde näst bäst på marknaden under sin releasevecka i Japan, medan jag sett på spelet som ytterligare en icke-autentisk Final Fantasy-spin off. Kanske är det när … [mer]

Who’s That Flying?! [Gameplayer]

Sony har inte riktigt fått kläm på det här med bärbart. Så är det bara. Medan Nintendo släpper New Super Mario Bros., Elite Beat Agents och WarioWare – simpla, snabba och väl anpassade spelupplevelser – och säljer multum, försöker Sony fortfarande sälja PSP med hjälp av nedbantade Playstation 2- och 3-spel. Komplexa upplevelser, långt mellan sparpunkterna och inte på något … [mer]

Castlevania: Lords of Shadow [Gameplayer]

Konami gav bort ansvaret för det senaste Castlevaniaspelet till det hyfsat okända spanska utvecklingshuset Mercurysteam och lät Kojima Productions ha ett litet finger med i spelet. Är det en lyckad kombination? En promenad i det storslagna vampyrslottet I Castlevania: Lords of Shadow iklär vi oss rollen som Gabriel Belmont som svingar sitt stridskors i kampen mot otäcka odjur. … [mer]

Wii Party [Gameplayer]

Riktigt så här glada var vi inte, men nästan. Ett partyspel med egenskapade Mii-figurer istället för Mario och hans vänner? Kan det verkligen vara något att ha? För att ta reda på svaret och uppleva spelet i dess rätta element samlade jag ihop ett par vänner och vi bänkade oss framför Wii. Vi var alla lite skeptiska till hur stort underhållningsvärdet skulle vara, men när spelet … [mer]

Wii Party [Gameplayer]

Riktigt så här glada var vi inte, men nästan. Ett partyspel med egenskapade Mii-figurer istället för Mario och hans vänner? Kan det verkligen vara något att ha? För att ta reda på svaret och uppleva spelet i dess rätta element samlade jag ihop ett par vänner och vi bänkade oss framför Wii. Vi var alla lite skeptiska till hur stort underhållningsvärdet skulle vara, men när spelet … [mer]

Enslaved: Odyssey to the West [Gameplayer]

Jag skulle vilja påstå att den moderna äventyrsgenren är spelbranschens framtid. Upplevelser och känslor som vi förr hämtade ur nervpirrande matinéfilmer kan vi nu få via välgjorda äventyrsspel. Som bevis har vi Uncharted 2, ett spel som med trovärdiga karaktärer och spelsekvenser lika spännande som snygga på allvar befäste mediets potential som semi-film. Enslaved är ett spel i … [mer]

Dead Rising 2 [Gameplayer]

Varför i hela friden kommer den här recensionen först nu, kanske ni undrar. Vi på Gameplayer går in extra mycket för att ge er läsare ett unikt perspektiv på spelandet. Därför har jag under den senaste veckan dels dragit på mig en rad olika virus och dels haft samma produktionsnivå som en zombie levandes i en flyttlåda nedgrävd under Svalövs nedlagda storindustrier. Jag själv har … [mer]

Civilization V [Gameplayer]

Civilization V är det svåraste spelet jag någonsin behövt recensera. Det beror inte på att jag står kluven inför spelets slutgiltiga betyg eller för att kvalitén drastiskt skiftar mellan grymt bra och frustrerande dåligt. Tvärt om, det är på grund av dess briljans och beroendeframkallelsefaktor. Bara handlingen att avsluta spelet är en bedrift och kraftansträngning som kräver en … [mer]

Guitar Hero 6: Warriors of Rock [Gameplayer]

Johnny Napalm efter förvandling. Activision verkar ha bättrat sig lite från sin Guitar Hero-influensa de haft de senaste åren. Förra året såg vi inte mindre än 5 ”hero”-spel. I år är vi nere på ett enda. Hittils. Guitar Hero: Warriors of Rock sägs bli utvecklarna Neversofts sista. De har axlat serien ända sedan Harmonix gick vidare och gjorde Rock Band efter det hyllade Guitar Hero … [mer]

NHL Slapshot [Gameplayer]

Min armbåge gör ont och mitt ego är naggat. Annars har jag haft ett ganska kul möte med NHL Slapshot, mina förutfattade meningar till trots. Låt oss börja från början. Jag erkänner villigt att jag satte mitt skratt i halsen när jag fick reda på att den där ”Hockeypinnen” Malin packat upp skulle skickas till mig. Jag är ingen sportspelsfantast, och tanken på att stå och svinga med … [mer]

F1 2010 [Gameplayer]

Årets upplaga av sportspel börjar släppas och så har turen även kommit till Codemasters F1 2010. Serien har traditionellt varit verklighetstrogen och sober och detta gäller även för detta år. Alla stall finns med och samtliga förare och banor är licensierade. Formel 1-spel har haft en slirig väg fram till i år. För två konsolgenerationer sen, närmre bestämt 1996, släppte … [mer]

NHL 11 [Gameplayer]

Sport är trevligt. Visste ni att jag är en riktig idrottspersonlighet? Oja, jag bloggar om holländsk fotboll på landets största fotbollssida. Dessutom är jag född och uppvuxen i en handbollsstad och en gång i tiden lärde jag mig till och med falla ordentligt när jag gick på judolektioner. Men ishockey, det har alltid varit lite avlägset för mig. Vi har ju knappt någon snö här nere … [mer]

Kingdom Hearts: Birth by Sleep [Gameplayer]

I fyra långa år har jag suktat efter ett spel som kan axla manteln efter näst intill perfekta Kingdom Hearts II. Under denna tid har det dykt upp några titlar till Nintendo DS, dock inget som väckt mitt ivriga intresse. Birth by Sleep har varit under utveckling ett bra tag och tålamodigt har jag avvaktat medan förväntningarna ökat. Jag undrar med ögonen vilandes på spelskärmen, i alla … [mer]

Halo: Reach [Gameplayer]

Första gången jag spelade Halo var i en enorm matbutik. Jag var liten, väldigt liten. Medan min mor spatserade runt bland diverse tvaror drogs jag med en magnetisk kraft mot en magisk liten hörna i den enorma butiken. TV-spelshörnan. Vanligtvis brukade jag finna det roande att bara strosa runt bland alla titlar och beundra omslagen men den här gången låg det en skugga över spelen, och … [mer]

Spider-man Shattered Dimensions [Gameplayer]

Det värsta med Spider-man: Shattered Dimensions är att det på det stora hela är ett bra spel. Det skulle vara lättare att acceptera att det hade varit ett misslyckade – ett alldeles för ambitiöst projekt för en oerfaren studio. Då hade det blivit lätt att helt enkelt kasta spelet åt sidan och börja hata i textform. Men det går alltså inte, för Beenox har konsekvent genom Shattered … [mer]

R.U.S.E. [Gameplayer]

I krig har information alltid varit en viktig del. Vart befinner sig fienden, vilka trupper har de och vart är de på väg? Följaktligen är information något som givetvis även har spelat stor roll i strategispel. I exempelvis Red Alert och Star Wars: Empire at War har du kunnat skicka spioner för att ta över byggnader, sprida propaganda och stjäla teknologi, men underrättelsetjänst i … [mer]

We Sing Encore [Gameplayer]

Revolutionen som en gång startades av en plastgitarr och några ledsna USB-mikrofoner är här för att stanna, till alla grannars förmodade förtret. Ingen konsol är fullvärdig utan ett musikspel att dra fram när vännerna kommer över. Sångspelen är ett av musikspelsgenrens största behållningar och We Sing-serien är Nintendo Wiis version av tävlingsinriktad hemmakaraoke. Encore är … [mer]

Kane & Lynch 2: Dog Days [Gameplayer]

Jag ska inleda den här recensionen på samma sätt som jag gör varje gång jag får en uppföljare: jag spelade inte föregångaren och är därför inte helt insatt i handlingen och allt det där andra oviktiga. Dock bär det ju med sig fördelen att jag inte har några förutfattade meningar. Tur är väl kanske det, för föregångaren fick ingen god kritik – så mycket har jag i alla fall … [mer]

Tom Clancy’s HAWX 2 [Gameplayer]

Så länge människan har funnits så har det pågått konflikter runt om vår planet – från början skedde alla strider på marken, men när teknologin avancerade så uppkom nya sätt att bedriva krigsföring. Luftstrider har blivit allt mer väsentliga i modern tid och utvecklingen av nya flygfordon sker i rasande takt. I HAWX 2 får du chansen att ta kontroll över 35 av de riktiga … [mer]

Shank [Gameplayer]

Intensivt, häftigt, blodigt och allmänt najs. Det tror jag är dussinmänniskans första intryck efter en halvtimme med ultravåldsorgien Shank. Kopiösa mängder blod täcker skärmen samtidigt som den läckra Cartoon Network-inspirerade estetiken ger extremvåldet den där ironiska undertonen som ibland är nödvändig för att våldsamma spel inte ska framstå som totalt substanslösa. … [mer]

Metroid: Other M [Gameplayer]

Metroid är en av Nintendos mest älskade serier. Det är också en av de serier som det experimenterats som vildats med. Sist gav oss denna kreativitet den finfina Prime-serien, och nu är det Team Ninja som fått sätta klorna i Metriods senaste installation. Resultatet är Other:M, och tyvärr har man inte alls lyckats lika bra med sin innovativa tolkning som Prime-skaparna Retro Studios … [mer]

Tetris Party Deluxe [Gameplayer]

Tetris, spelet med världens mest intrigfyllda story. En actionspäckad thriller som tillslut får nerverna att trassla ihop sig av psykisk utmattning. Händerna löddras av svett, hjärtat dunkar smärtsamt och man stirrar sig blind på skärmen. Paniken stiger i takt med blockraderna och ett upprivet vrål utbrister då man förlorat kontrollen. När slutet sedan infinner sig, sitter man där, … [mer]

Mafia II [Gameplayer]

50 och 60-talet har under de senaste åren haft en abnormalt stor genomslagskraft inom populärkultur. Framgångsrika tv-serier och filmproduktioner som ’’Mad Men’’ och modepampen Tom Fords ’’A Single Man’’ har med sin träffsäkra estetik bidragit till att starta en våg som sköljt över både musik- och modeindustrin. Det var med andra ord bara en tidsfråga innan spelbranschen … [mer]

Madden NFL 11 [Gameplayer]

Är man inte amerikan eller väldigt intresserad är amerikansk fotboll en väldigt svårtillgänglig sport. Visst, man fattar att bollen ska springas in med i det där stora området i slutet på planen och att man får tacklas utav bara helvete på vägen dit. Sen tar det slut på kunskap för de allra flesta. Med en brant inlärningskurva, mängder av taktiksnack och kryptiska förkortningar … [mer]

Need for Speed World [Gameplayer]

Det är 16 år sedan biltokiga spelare för första gången fick chansen att fantisera om snabba race och heta polisjakter. The Need for speed släpptes först på 3DO men kom året senare till PC som även får det senaste tillskottet i serien, World. EA kallar spelet ett ”massively multiplayer online action driving game”, i vilket de utlovar RPG-element, en gigantisk och växande värld samt … [mer]

Privates [Gameplayer]

Vagina. Så nu är det sagt. Jag säger det igen bara för att driva in poängen. Vagina. Nu kan vi alla släppa det och fortsätta med recensionen. Privates heter Zombie Cow Studios informativa och humoristiska 2D-skjutare där du får spela ledaren för ett specialförband med uppdrag att jaga könssjukdomar. Spelet som under fem actionpackade banor tar dig från en vagina med HPV till en mans … [mer]

Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies [Gameplayer]

Två av de största rollspelsserierna i Japan heter Final Fantasy och Dragon Quest – men medan den förstnämnda har blivit en enorm succé även utanför hemlandet så är den sistnämnda relativt okänd hos oss västerlänningar. Enligt den romerska siffran är detta nionde delen i serien, men i själva verket är det endast andra spelet som utkommit på den europeiska marknaden – om man … [mer]

StarCraft II: Wings of Liberty [Gameplayer]

‘’You wanna piece of me, boy?’’ säger min första Marine och det låter exakt likadant som det gjorde när jag var yngre. En varm känsla av nostalgi infinner sig och sena nätter i dåligt belysta tonårsrum framför blinkande datorskärmar gör sig påminda. Men jag känner även en viss rädsla. Spelar jag verkligen ett nytt spel eller är det samma rymdschack som vi spelade i … [mer]

Alan Wake: The Signal [Gameplayer]

I Alan Wake fick du ett tv-serieliknande format bekanta dig med Bright Falls, det mörka i vattnet som utnyttjade poeter och författare för att kunna sprida sig i världen. Du fick kämpa för förstå vad som händer och vad som hänt med din fru. Det var skräck, stress, läskiga skuggvarelser, besatta föremål och mörker. Efter spelskivans avsnitt lämnades man med en känsla som i mycket … [mer]

Puzzle Quest 2 [Gameplayer]

Det finns många typer av spel här i världen. En del är extremt dåliga, andra är klart godkända och vissa gör att man blir totalt uppslukad så till den milda grad att man glömer bort basala behov som sömn och mat. Puzzle Quest 2 tillhör det senare exemplet och har berövat mig sinnesjukt många timmar. Att kalla det för beroendeframkallande är en underdrift. Nåväl, det allra … [mer]